Volg jouw Yellow Brick Road

Volg jouw Yellow Brick Road

In je agenda lees je dat je vandaag minstens tien acquisitietelefoontjes moet plegen, anders kom je niet aan je doelstelling. Soms zit je in de flow en tik je die belletjes zo weg en soms zie je er als een berg tegenop en krijg je er bijna buikpijn van.

In maart 2020 zijn wij met veel enthousiasme en energie van start gegaan met Radical Roots met een omzetdoelstelling als leidraad voor het jaar. Deze doelstelling hebben we helaas niet gehaald. En ook al is er een heldere externe reden aan te wijzen waarom groepssessies op locatie geen doorgang konden vinden, diep van binnen voelt het toch een beetje als mislukken. Hebben we de kantjes er vanaf gelopen? Nee, zeker niet! Nog voordat we goed en wel uit de startblokken waren, gingen overal de deuren dicht. En toch bekroop me het gevoel, hadden we het niet anders moeten doen? Hebben we er wel alles uitgehaald wat er in zat? De doelstelling gerelateerd aan omzet, hing als het zwaard van Damocles boven ons hoofd.

Vernauwende focus
Dat werkt niet erg bemoedigd. Sterker nog, de focus houden op dat ene doel, blokkeert de flow. Daarom wil ik drie observaties met je delen. Ten eerste heeft een doelstelling vaak iets dwingends. Bijvoorbeeld: ik moet tien nieuwe klanten per maand binnenhalen. Daarbij werkt het stellen van een doel het beste als je het SMART maakt, je moet dus ook gaan nadenken over het ‘hoe’. Hoe ga jij er voor zorgen dat je elke maand tien nieuwe klanten binnenhaalt? Wat ga jij precies doen om je doelstelling te halen en wanneer? Een gesteld doel is ook vaak extern opgelegd of je vindt zelf dat dit zo hoort. Maar sluit dit wel aan op jouw binnenwereld? Met andere woorden, komt de drive van binnenuit, vanuit je eigen kern? Past de manier van werken bij wie je in werkelijkheid bent? Ten derde is een doel vaak gericht op een onderdeel van je organisatie, zoals bijvoorbeeld het binnenhalen van nieuwe klanten of omzet. Maar staat niet alles met elkaar in verbinding?

Werken vanuit intentie
Wij hebben in 2021 gekozen voor het neerzetten van een intentie in plaats van een doelstelling! Wij creëren en volgen onze eigen Yellow Brick Road. Een intentie komt van binnenuit, vanuit je kern en het heeft een holistisch karakter. Een intentie werkt door in je gehele organisatie. Met een intentie nodig je uit en trek je aan, bij een doelstelling zet je alles op alles om precies dat te bereiken. Het werkt vernauwend, terwijl een intentie meer openend werkt.

Natuurlijke flow
Een intentie is een omschrijving van jouw verlangen. Het is levendig, komt vanuit jouw kern en geeft richting vanuit een natuurlijke flow, waardoor het een aantrekkende werking heeft. Begin met het einde in je gedachten. Wie ben ik aan het einde van het jaar, hoe ziet dat er uit en hoe voelt dat? Als je het goed doet, geeft jouw intentie jou het gevoel van: Wow! Ja dat wil ik! Krijg je dat gevoel niet, dan klopt je intentie nog niet helemaal.

Een voorbeeld van een intentie is:

  • Ik haal keer op keer het beste uit mijn mensen en we werken met veel plezier samen.
  • Ik wil graag werken met opdrachtgevers die een langdurige betrokken samenwerking aan willen gaan.

Uitnodiging en bekrachtiging
Het geeft een positief gevoel als je je intentie leest, de energie gaat veel makkelijker stromen. Een intentie voelt meer als een uitnodiging, waarbij je je openstelt voor meerdere manieren die uiteindelijk allemaal jouw Yellow Brick Road blijken te zijn. Als je terugkijkt op een jaar waarin je werkzaam bent geweest vanuit een intentie, is de kans groot dat je het ‘zomaar’ hebt waargemaakt, zonder stress.

Wij zijn 2021 in gegaan met de intentie om zoveel mogelijk ondernemers te inspireren om bewust(er) te gaan ondernemen om zo meer impact te kunnen maken.

Wat is jouw intentie voor 2021?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *