Afwijzen sollicitant is gratis PR
Het afwijzen van een sollicitant doet altijd een beetje pijn. Iemand heeft veel tijd gestoken in het updaten van zijn of haar cv en het schrijven van een motivatiebrief en dan mag je mededelen dat hij of zij niet bij de gelukkigen hoort.
Nog schrijnender is dat we met regelmaat mensen spreken die totaal geen reactie hebben ontvangen op hun sollicitatie of die een standaardafwijzing via de mail hebben ontvangen, waar ze eigenlijk niets mee kunnen. Uit ervaring weten wij dat het veel werk is om iedereen persoonlijk te benaderen naar aanleiding van hun sollicitatie. Echter, realiseer je je…
- dat dit direct of indirect invloed heeft op jouw imago?
- dat je de ander iets mee kunt geven, bijvoorbeeld een tip, waar hij/zij van kan groeien?
- dat een sollicitant ook een potentiële klant of opdrachtgever is?
Impact op jouw bedrijf
De sollicitant zal zijn ervaring delen in zijn netwerk. Bij geen reactie, zal die altijd negatief zijn. Terwijl het omgekeerde ook mogelijk is bij een prettige, zinvolle en persoonlijke afwijzing. De impact die dit heeft voor jou en voor je organisatie is van onmetelijke waarde. Namelijk gratis PR!
In lijn met je kernwaarden
Kijk eens naar de positionering van jullie organisatie en naar de manier waarop je je sollicitatieprocedures inricht en specifiek je afwijzing. Liggen die in lijn met elkaar? Met andere woorden, straalt jouw afwijzing jullie kernwaarden uit? Stel dat die ‘duurzaam’, ‘persoonlijk’ en ‘dichtbij’ luiden, hoe klinken die dan door in de sollicitatieprocedure? Wat wil je dat er over jouw bedrijf gezegd wordt na een afwijzing? Interessante vragen, die heel vaak niet gesteld en ook niet beantwoord worden.
Positief imago
Wanneer je dit op elkaar af kunt stemmen, levert het voor de kandidaat waardevolle feedback op in plaats van een negatieve ervaring. Uiteindelijk is zowel jouw bedrijf als de kandidaat erbij gebaat als er een passende verbinding wordt aangegaan. Of als er een bewuste keuze wordt gemaakt om dat niet te doen. Zo komt jullie organisatie positief in het daglicht te staan en houd je ook de lijnen open richting een eventuele toekomstige klant of opdrachtgever.
Wil je een keer sparren over een zinvolle en persoonlijke afwijzing op basis van de kernwaarden van jouw organisatie? Neem dan contact met ons op.
Als je dit artikel interessant vindt, heb je wellicht ook interesse in: